Billiga däck online alltid med fri frakt
Företag eller privatperson?
För att visa rätt priser och kassaläge, behöver vi veta om ni är företags- eller privatkund.
Vänligen ange det genom att klicka på en av knapparna nedan.
Företag

Privat

Garantidäck

Information

EU-Däckmärkningar 


 

Däckmärkningen för personbilar och lätta lastbilar – enligt EU-direktiv nr. 1222/2009 – träder i kraft den 1 november 2012.

  • Denna nya bestämmelse kommer att ge konsumenterna mycket bättre information om däcksäkerhet (på vått underlag) och däckets miljöpåverkan (rullmotstånd och ljud utanför bilen).
  • De symboler som används för märkningen kanske du redan känner igen eftersom de även används för hushållsapparater och sedan en tid tillbaka även för nya bilar – men vilka är fördelarna för konsumenten?

                                                                                                                     

Så uttyder du märkningen

Bränsleförbrukning

Till vänster på däckmärkningen hittar vi en energieffektivitetsgradering som visar däckets inverkan på bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.
Däcken svarar för ca 20 % av bilens bränsleförbrukning, främst beroende på sitt rullmotstånd. En sänkning av rullmotståndet kan därför förbättra energieffektiviteten för vägtransporterna avsevärt och på så sätt sänka CO2-utsläppen. Det är faktiskt så att det är däckets rullmotstånd, mätt i en maskin, som bestämmer dess energieffektivitetsklassificering.

Vad är skillnaden mellan däck i klass A resp. G?

Skillnaden i rullmotstånd är avsevärd och avspeglar den tekniska utvecklingen sedd över flera generationer av däck.

 

Skillnaden i bränsleförbrukning för en bil med däck av klass A jämfört med klass G är ca. 0,5 liter per 100 km. 

Ca 80 liter bränsle sparas per år (vid en körsträcka om 15.000 km/år)  

Besparingar på mer än 900 kronor per år för en bensindriven bil (vid ett bensinpris på 11,71/ l) 

Det här är inte bara en betydande besparing för konsumenten, utan innebär också stora fördelar för miljön genom att CO2-utsläppen sänks med 12 g/km.

                                                                             

Inbromsning på vått underlag

 

Till höger på däckmärkningen hittar vi en skala som visar däckets prestanda vid inbromsning på vått underlag. Mätningarna utförs på ett fordon i enlighet med betingelserna i EU-direktivet (hastighet, underlagets karaktär, vattendjup, temperatur…)  

Klassificeringen görs genom att prestandan för det testade däcket jämförs med ett referensdäck.  

Vad är skillnaden mellan däck i klass A resp. F? (för denna prestanda, som har med säkerheten att göra, kommer klass G inte att användas) 

Skillnaden i bromssträcka på vått underlag mellan en bil med klass A resp. klass F-däck är över 10 meter.   

Motsvarar 2 billängder.

            

 

Ljud utvändigt

 Trafikbuller är en stor källa till irritation. På den nedre delen av däckmärkningen ser vi vilken ljudnivå däcket ger ifrån sig utanför bilen (alltså inte det däckbrus som föraren hör i kupén) mätt i decibel.

Miniminivåer

Denna europeiska bestämmelse syftar till övergripande förbättringar på marknaden när det gäller ovanstående 3 faktorer. Som en ytterligare åtgärd för att förbättra däckprestandan kommer det fr.o.m. den 1/11 2012 inte längre vara möjligt för tillverkarna att homologera nya däck av klass G betr. rullmotstånd eller klass F betr. inbromsning på vått underlag, och fr.o.m. den 1/11 2014 får däck av denna typ inte längre säljas. (På motsvarande sätt kommer ljudnivågränserna att skärpas,  men de undre gränserna kommer inte att gälla alla däck förrän i november 2016).

Andra kommunikationsverktyg

För däck till personbilar, lätta transportbilar och tunga lastbilar kommer informationen om klassificeringen att presenteras på ett standardiserat sätt i tillverkarens reklam och tekniska dokumentation liksom på Internet.  

Samma information måste också finnas angiven på (eller bifogad till) återförsäljarens faktura för däcken till kunden. Kunderna kommer att ha möjlighet att förbättra sina kunskaper om produkterna och att jämföra dem enligt dessa kriterier.

 

Teknisk information

Vad är TPMS?
TPMS är ett system för övervakning av däcktrycket.
Det finns två olika typer av system. 
Det ena systemet är kopplat till bilens ABS system och det andra systemet bygger på att det sitter en sensor i varje hjul som skickar information om lufttrycket till bilens dator.
Systemet med sensorer är ett mer exakt system än det som är kopplat till bilens ABS system.
Sensorn drivs av ett batteri. Det är vanligt att sensorn har en funktion som sätter den i viloläge
om hjulet står still länge, tex vid säsongsförvaring. På så sätt räcker batteriet längre, vanligtvis runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.

 



Nytt EU direktiv:
TPMS system krävs enligt direktivet på:
Alla nytypade bilmodeller fr.o.m 1:a November 2012
Alla bilar som tillverkas fr.o.m 1:a November 2014

Sverige undantaget:
TPMS krävs i Sverige endast vid typgodkännandetillfället. Därefter är det valfritt för bilägaren, oavsett användandet av originalhjul eller nyinköpta eftermarknadshjul (däck och/eller fälgar).
Eftersom vi i Sverige har två säsonger för däck så anser man att vi har bättre koll på lufttrycket än övriga Europa och därför finns inget krav på TPMS för eftermarknadshjul i Sverige.
Observera att det på vissa bilmodeller inte går att stänga av varningslampan för TPMS om du inte har sensorer i dina hjul.

Så påverkas du som bilägare:
Om din bil har ett TPMS system kopplat till ABS systemet så berörs du inte alls.
Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS ska fungera (valfritt för bilägaren).
För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen. Du kan också kontakta din märkeshandlare eller biltillverkaren.
I de allra flesta fall kan vi sälja, programmera och montera dina hjul med TPMS ventiler. I undantagsfall kan en ev enklare efterprogrammering behöva göras av tex märkesverkstad eller gummiverkstad lokalt.

Direktiv:
I EU-kommissionens direktiv 2010/48/EU, om provning av motorfordons säkerhet, står det under
”Däck” att en bil kan underkännas om övervakningssystemet för lufttrycket är felaktigt eller inte fungerar. Detta direktiv reglerar besiktningsregler inom EU, men i Sverige gäller det inte så länge det inte finns ett krav i TSFS 2010:2 för fordon i bruk. Eventuellt kommer det i en kommande uppdatering av besiktningsförordning (TSFS 2010:84) att införas krav på att TPMS skall
fungera – men då bara om det är inkopplat, eftersom det inte finns något krav på TPMS i TSFS 2010:2.

X
Varan har blivit tillagd i kundkorgen!
Nedan visar vi passande däckstorlekar till fälgen du precis har valt att lägga i kundkorgen.
 
Sommardäck
Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta oss!